TOP 10 2023. GODINE Uzlet premium šljive i vrhunskih vinjaka

Vinjaci su vrlo tiho i ne previše pompezno obeležili proteklu godinu i zaslužuju titulu pića koje su kreirale srpske destilerije, a koje tržište, ali i konzumenti sa zanimanjem prihvataju.

Oni nisu jeftini, ali i ne previše skupi, odnosno slobodno možemo da kažemo da spadaju u srednju cenovnu kategoriju, no ono što nude spada u sam vrh ponude

Godina iza nas je samo godina u kojoj je tendencija plemenitih jakih alkoholnih pića u našoj zemlji doživela logične smerove, ako se zna da mi već nekoliko godina živimo trend srpske rakije i destilata koji nastaju iz nje.

Stalno otvaranje novih destilerija i ulaganje u njih, uz postojeće koje se nadograđuju, ali i sve više školovanih kadrova, doveli su do toga da se tokom 2023. godine na tržištu pojavilo nekoliko interesantnih brendova, za koje potrošači, čak i oni koji s pažnjom prate ovaj deo privrede, nikada i nisu čuli. Ovi brendovi traže svoje mesto u, pre svega, ugostiteljskim objektima, ali i šansu u izvozu.

Na nekoliko festivala koji su se održali prošle godine, bio je primetan veći broj do sada manje poznatih destilerija, koje su posetiocima ponudile na degustaciju do sada nepoznate rakije, te destilate nastale od prerade rakija i grožđa, ali i travarice, likere i džinove.

Tržište krenulo u dobrom pravcu

Ono što je privuklo pažnju je sve veći broj relativno velikog broja rakija u nižem cenovnom rangu, koje su svojim kvalitetom iznenadile tržište, i postavlja se pitanje da li su destilerije uvidele da pored premium segmenta, koji se nudi u ugostiteljskim objektima, konačno sazreva svest da su Srbiji potrebne rakije nižeg cenovnog ranga, u kvalitetu koji zadovoljava cenu, a koje bi svojom cenom privukle konzumente i kreirale masovniju potrošnju srpskih rakija.

Međutim, ono što je iznenadilo tokom 2023. godine je činjenica da se sve manje traže rakije iz premium, super premium i ultra premium segmenta, iako su one i dalje u fokusu vodećih srpskih destilerija i njih najviše nude ugostiteljskim objektima.

Razlog za to je post kovid kriza i kriza uzrokovana globalnim svetskim dešavanjima, koje su dovele do naglog osiromašenja srpskog tržišta i velikog rasta cena, što je opet srpskog potrošača, i to onog iz srednje, ali i više klase, dovelo u situaciju da dobro razmisli šta će i po kojoj ceni kupiti, a šta naručiti.

Proboj rakija iz srednjeg cenovnog ranga

Ovakava situacija je upravo pogodovala i rastu potražnje za rakijama iz nižeg cenovnog ranga, njihovoj masovnijoj ponudi, ali i proboju na tržište rakija iz srednjeg cenovnog ranga.

Rakije iz srednjeg cenovnog ranga, koje svakako spadaju u rakije premium kvaliteta, dolaze nam najčešće iz desetak većih srpskih destilerija i one su vrlo dobro napravljene, sa jasno definisanim ukusom, skoro savršenim aromatskim kompleksima i vrlo pitke, sa završnicama u kojima se čak osećaju sekundarne i tercijarne arome, te mirisnim notama koje ostavljaju utisak, a izvedene su isključivo iz voća, uz pomoć vrhunske tehnologije.

Iako su rakije iz višeg cenovnog i kvalitativnog ranga, bar prema mišljenju časopisa Spirit Style, zastale i da ih prestižu standardne i rakije iz srednje cenovne kategorije, to ne treba da zabrinjava. Rakije iz višeg ili visokog cenovnog ranga su super ili ultra premium destilati i oni kao takvi na svakom tržištu služe za uživanje malom broju konzumenata.

Ako se zna da je Srbija siromašno i nerazvijeno tržište, te da je platežna moć mala, ovi destilati, koji su pre svega krerani od šljive i dunje, namenjeni su malom broju konzumenata u ugostiteljskim objektima, ali i kao luksuzni pokloni.

Najskuplje i najkvalitetnije za izvoz

Kada smo kod vrhunskih i dugo odležalih šljivovih destilata, oni su postali ponos najboljih srpskih destilerija i destilerija koje naginju ka tome da budu najbolje. Ove rakije su tokom prošle godine postale ili postaju ponos destilerija i one se s njima diče. Vodeće destilerije su tokom 2023. godine shvatile da moraju da imaju ono nešto, čime bi pokazale svoj domet, ali i ono što bi u nekoj budućnosti, ako bude razumevanja i strategije države, ponudile zahtevnim i bogatim svetskim tržištima, pre svega zemljama Evropske unije i Sjedinjenim Američkim Državama. Vodeći ljudi naših najboljih destilerija su prepoznali ovaj trend i mogućnost koja im se vrlo izvesno pruža i stavili su fokus, doduše manjeg dela proizvodnje, na kreiranje i negovanje posebnih dugo odležalih destilata od šljive i dunje, ali sve više i na vinjak.

Dolazi vreme premium vinjaka

Vinjak, kao destilat nastao od grožđa, nije novost na našem tržištu i vinjak je svojevremeno decenijama živeo svoju slavu i pronosio ime kruševačkog Rubina, koji ga je masovno proizvodio, svetom. Danas je situacija na tržištu vinjaka drugačija i, pored Rubinovog vinjaka koji se pravi u nekoliko kvalitativnih kategorija, postoje i vinjaci iz manjih ili većih savremenih destilerija, kojim se one posebno diče i koje s ponosom nude. Ovi destilati na bazi grožđa još uvek ne zauzimaju ozbiljnije mesto na našem tržištu i ne mogu da se porede u smislu prepoznatljivosti sa Rubinovim vinjakom, ali kada je reč o kvalitetu pojedinih, ozbiljno premašuju kvalitet Rubinovog vinjaka iz više kvalitativne kategorije ili su u njegovom rangu.

Upravo ovi vinjaci, koji nastaju u većim i velikim srpskim destilerijama i koji se sve više nude domaćem tržištu, promovišu i oglašavaju, utisak su 2023. godine. Oni su vrlo tiho i ne previše pompezno obeležili proteklu godinu i zaslužuju titulu pića koje su kreirale srpske destilerije, a koje tržište, ali i konzumenti sa zanimanjem prihvataju.

Ovi vinjaci nisu jeftini, ali i ne previše skupi, odnosno slobodno možemo da kažemo da spadaju u srednju cenovnu kategoriju, no ono što nude spada u sam vrh ponude. Ukoliko se rad na njima nastavi, tokom ove godine sigurno će se na tržištu pojaviti i vinjaci koje ne previše edukovan konzument neće moći da razlikuje od francuskih konjaka iz više ili visoke cenovne kategorije.

Srpske destilerije odbolovale dečije bolesti

Sve ovo nam govori da je domaće tržište poraslo, da su vodeće destilerije shvatile pravce kojim ono ide, da su tendencije dobre i da u 2024. godini možemo da očekujemo da će se ono dodatno definisati i samim tim tržištu ponuditi ono što mu zaista treba.

A tržištu Srbije treba masovnija rakija standardnog kvaliteta i niže cenovne kategorije, koja bi privukla širi broj konzumenata. Tržištu Srbije takođe treba i rakija srednjeg cenovnog ranga, premium kvaliteta, koja bi zadržala dosadašnje konzumente rakije koji traže bolji kvalitet, ali trenutno nemaju para za njega. Srbiji treba i rakija visokog cenovnog ranga, super i ultra premium kvaliteta, koja je rezervisana za onaj mali broj konzumenata koji cene vrhunski kvalitet i spremni su za njega da plate.

Ali Srbiji trebaju i posebni destilati, koji bi učinili tržište raznovrsnijim, a ponudu destilerija interesantnijom i poželjnijom.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
U fokusu