RAKIJA Ponuda u restoranima

RAKIJA Ponuda u restoranima

Rakija je često piće na našim stolovima, a mi smo istraživali kakva je ponuda rakije u restoranima

Generalno gledano rakija, a ne samo rakija od šljive, nacionalni je brend Srbije. Možda ne zvanično i papirološki, ali se mi ponašamo kao da jeste i time se ponosimo. Ukoliko se na adekvatan i prirodan način proizvede, ali i čuva po propisanim standardima,  po svom kvalitetu rakija može da se meri sa premium spiritima poput konjaka i viskija. U našoj državi, kao i u drugim uređenim zemljama, osnovan je Savez proizvođača rakije Srbije, u čijem sklopu se nalaze tri udruženja proizvođača rakija. Savez okuplja oko 50 većih registrovanih destilerija iz cele zemlje. Prema poslednjem popisu destilerija, u Srbiji  je registrovano 540 proizvođača rakije i svi oni su u sistemu inspekcijske kontrole. Međutim, kako to obično biva, kao i u drugim segmentima proizvodnje, sem registrovanih, na crnom tržištu veliki je broj i neregistrovanih destilerija, gde pojedine proizvode rakiju lošeg kvaliteta. Tim činom urušavaju reputaciju nacionalnog pića. Možda je to razlog što je ugostitelji zapostavljaju. Ali i kada se izuzmu sve ove činjenice, primetno je kako ni premium rakije od proverenih proizvođača nisu dovoljno zastuljene u restoranima i kafanama.

Rakija bez akcizne markice u restoranima

Nažalost rakije koje se najčešće prodaje u kafanama, a prema podacima Poljoprivredne inspekcije, jesu rakije bez deklaracije. Lane je resorno Ministarstvo iznelo zastrašujuće podatke, kada su obelodanili da su se u mnogim restoranima nudile rakije koje nisu bile proizvedene od voća. Takve rakije su sadržale čist etil alkohol i u njih je dodata veštačka aroma, razblažena s vodom. Sve ovo je podstaklo regularne predstavnike destilerija da se bore protiv ove pojave. Ujedno oni edukuju i upozoravaju konzumente da takve rakije zaobiđu u širokom luku i da obavezno od konobara traže poreklo proizvođača. Njenom prodajom, sem što se šteti zdravlju stanovništva, urušava se i ugled domaćeg tradicionalnog proizvoda. Svedoci smo i da se u kafanama, restoranima i kafićima gostima pružaju tek šture informacije o rakiji, koju imaju u ponudi.

Rakija na karti pića

Stoga gost ne dobija potpunu informaciju o tome kakvog je ona kvaliteta, od kog je proizvođača i iz kog kraja države dolazi, kao i od kojih sorti voća se pravi. Ono što gost najčešće može da pročita jeste samo – „domaća rakija od…“. Zapravo retki su oni koji u svojoj ponudi imaju detaljan opis rakija, ali i drugih spirita iz ponude. Identična situacija je i sa kvalitetnim rakijama iz registrovanih destilerija.

Cena rakija je posebna priča, jer su rakije krajnje potcenjene u odnosu na druga premiun pića, poput škotskog viskija i francuskog konjaka. Čašica rakije obično staje između 200 i  500 dinara što svakako nije dobro. Naime, ona bi kao i ostali svetski spiriti trebalo da ima cenovnu kategoriju – od nižih ka višim kategorijama, odnosno cenama.

Rakija ima potencijal, ali je potrebna edukacija

S obzirom na to da gastronomija svuda u svetu predstavlja neizostavni deo turističke ponude, uz koju se često uklapaju i nacionalna pića, moglo bi se reći da  Srbija ima potencijala. U Srbiji bi upravo gastronomska ponuda u restoranima sa adekvatnim uparivanjem rakija mogla da pruži prednost ugostiteljstvu. Kako bi se domaća rakija više konzumirala u restoranima, bilo bi dobro da se uspostavi bolja saradnja između vlasnika ugostiteljskih objekata i vlasnika destilerija. Ovim potezom bi se kroz međusobnu edukaciju mogla podići svest potrošača o proizvodnji i potrošnji rakije. Ukoliko želimo da u ugostiteljstvu rakija bude dominantna, ali i cenjenije žestoko alkoholno piće, veoma je važna edukacija konobara. Kada bi konobari imali obuku, tada bi mogli u svakom momentu, s dobrim predznanjem o rakijama, da animiraju goste – posebno strance. Konobari bi trebalo na interesantan način gostima da ponude, odnosno nametnu rakiju kao aperitiv uz obrok koji je poručen. Naravno, bilo bi dobro da znaju i osnovne karakteristike rakija koje nude, to jest kakvog je ona ukusa, mirisa i arome, kao i koliko je odležala u hrastovom ili nekom drugom buretu. Ugostiteljski radnici bi trebalo da znaju i osnovne informacije o destileriji i kraju iz kog ona dolazi.

Rakija od šljive naša šansa

Ono što bi možda najviše trebalo promovisati je svakako rakija od šljive, popularna šljivovica.  Rakija od šljive – Srpska šljivovica je od 2015. godina na nacionalnoj listi nematerijalnih kulturnih dobara i zato bi trebalo da se ona u ugostiteljskim objektima najviše distribuira, prodaje, promoviše i predstavlja.

A da imamo rakije odličnog kvaliteta govori i činjenica kako je nacionalni brend iz destilerije Zarić iz Kosjerića osvojio u Kini zlatnu medalju za rakiju od šljive, odnosno srebrnu za rakiju od malina. Osim toga i rakija iz destilerije Hubert 1924, iz Banatskog velikog sela, dobitnik je svetskog zlata za rakiju od kajsije. Svako ovo priznanje vrlo je značajno za srpsku rakiju kao nacionalni brend i zato bi je obavezno trebalo uvrstiti u kartu pića u svim restoranima u državi.

Podelite članak
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

PROČITAJTE I:

Martell Cordon Bleu XO

KONJAK Martell Cordon Bleu XO

Konjak Martell Cordon Bleu XO idealan je za posebne prilike, jer pruža eksploziju ukusa zahvaljujući začinskim i voćnim notama Za

Gin Lordson

DŽIN Lordson

Džin Lordson je savršen za one koji vole džin tonik, te je naša preporuka da koristite ovaj prefinjeni francuski džin

Tekila Camino Blanco

TEKILA Camino Blanco

Tekila Camino Blanco se proizvodi isključivo od plave agave koja raste na nadmorskoj visini od 2.000 metara Tekila je dragoceno

Viski Bushmills Balck Bush

VISKI Bushmills Black Bush

Viski Bushmills Black Bush destiluje se tri puta i najbolje je piti ga čistog Pravila u procesu destilacije viskija skoro

VOTKA Windspiel Barrel

Votka Windspiel Barrel Potato Premium proizvodi se od specijalne sorte krompira i zato ima blago zemljani ukus Želite tamniji ten. Možda glasniji smeh, duže dane

TEKILA Sauza Gold

Tekila Sauza Gold smatra se pionirskom tekilom i ulaznicom u svet tekile Tekila je piće koje rasplamsava strast. Od nje ključa krv – Podjednako kod

VISKI Dalmore 12

Viski Dalmore 12 je elegantan škotski viski, u kojem dominira ukus šerija pomešan sa suvim voće Viski spada u destilovana alkoholna pića. Nastaje fermentacijom ječma

BRENDI Badel Prima

Brendi Badel Prima je najpoznatije piće fabrike Badel 1862 i kao takav i dalje je popularan kao i pre 40 godina U Jugoslaviji je bilo

RAKIJA Vožd Barrique

Rakija Vožd Barrique je rakija od kajsije, s vrlo izraženim sortnim mirisom Barik je moda ili stil rakije? Mnogi će reći i jedno i drugo.

DŽIN Perun Mint

Džin Perun Mint je šumskog, citrusnog i biljnog ukusa, a zahvaljujući svojoj aromi savršeno se uklapa sa koktelima Nekim ljudima ne prija džin tonik. I