Zbog ogromne „sive“ zone na rakijskom tržištu naše zemlje, čini se da se stvorila potreba za organizacijom kvalitetnog rakijskog festivala, koji bi na jednom mestu promovisao i okupljao isključivo registrovane destilerije i time uticao na svest kupaca
Rakija se u Srbiji peče vekovima i zato ne treba da čudi što se toliko odomaćila u našim krajevima, a njena proizvodnja postala je neraskidivi deo tradicije i poseban društveni događaj. Svaki domaćin koji proizvodi rakiju to radi na svoj način i doživljava je kao jedinstven proizvod koji ima samo on i niko drugi. Taj fenomen da u državi mnogi proizvode rakiju je naša specifičnost, on je nama svojstven i treba ga podržati, ali samo dok se to radi u okvirima ličnih potreba. Međutim, situacija gubi na privlačnosti kada se u kućnim uslovima spremljeni destilati prodaju na tržištu.
Naime, prema podacima Ministarstva poljoprivrede trenutno u Srbiji postoji preko 1000 registrovanih proizvođača jakih alkoholnih pića, s tim da je na tržištu mnogo mnogo više onih koji proizvode velike količine destilata, koji nemaju akcizu, što se odražava i na sivu ekonomiju, ali i na zdravlje stanovništva. To nas je dovelo u situaciju da danas imamo čak 70 do 80 odsto rakija koje se promovišu i prodaju, a da nisu zdravstveno ispravne i da nisu prošle zdravstvene kontrole i analize.
Postavimo stvari na svoje mesto
Neretko se rakija sumnjivog porekla ocenjuju na raznim manifestacijama, festivalima i lokalnim vašarima. Slažemo se da ovakve masovne manifestacije treba da postoje i da promovišu proizvode, pa i rakije, nastale u kućnoj radinosti, ali na njima ne smeju da se prodaju proizvodi koji nisu prošli analize kvaliteta i zdravstvene ispravnosti. Promocija rakije namenjene prodaji zahteva posebne uslove i standarde. To podrazumeva da sve one imaju i propisan HACCP standard koji predstavlja sistem za identifikaciju, ocenjivanje i kontrolu opasnosti od značaja za bezbednost upotrebe. HACCP sistem je vrlo važan u rakijskom svetu, jer se njime kroz analizu i kontrolu razmatraju biološke, hemijske i fizičkie opasnosti od ulaznih sirovina, rukovanja, proizvodnje, distribucije i konzumiranja krajnjeg proizvoda – rakije.
Premium rakija je u modi
To praktično znači da je Srbiji potreban festival koji bi koristio proizvođačima, kupcima, konzumentima, ugostiteljima, ali i turistima. Ovakav festival bi mogao da privuče veliki broj stranaca, a koji bi na jednom mestu mogli da probaju ekskluzivne rakije koje potiču iz naše zemlje i time promoviše naš nacionalni proizvod. Ovakav festival imao bi za cilj da u luksuznom ambijentu prikaže najbolje rakije, ali i da poveže vrhunske voćne destilate sa lokalnom gastronomijom.
Korist od festivala imali bi i ugostitelji koji bi mogli direktno da se edukuju o tome zašto je važno da u svom objektu prodaju isključivo rakije sa akciznom markicom, a ujedno bi mogli da probaju rakije vrhunskog kvaliteta koje bi kasnije uvrstili u svoju kartu pića. Vlasnici i menadžeri hotela, restorana i noćnih klubova bi na ovakvom festivalu mogli da saznaju kako se uparuje rakija sa određenom hranom – tradicionalnom ili internacionalnom, te da edukuju svoje konobare na tu temu.
Osim toga, festival je i idealna prilika da destileri direktno utiču na svest potrošača o tome zašto bi trebalo da konzumiraju rakiju iz legalnih tokova. Ovde bi presudnu ulogu imali i potencijalni kupci, koji do sada nisu doživeli iskustvo da na jednom mestu vide i probaju zdravstveno ispravne rakije vrhunskog kvaliteta. Konzumenti bi takođe od svakog proizvođača dobili informaciju iz prve ruke – u kom kraju je rakija proizvedena, koje voće se koristi, na koji način se proizvodi, koliko je odležala, kako se i uz koju hranu konzumira.
Snažna poruka
Istini za volju danas brendovi moraju da imaju snažnu poruku pošto moderni konzumenti žele da se povežu sa robnim markama u koje veruju. To konkretno znači da bi učešćem na festivalu veliki broj mladih još neafirmisanih destilerija imalo jedinstvenu priliku da povećaju vidljivost svog brenda pred domaćom i stranom publikom, što bi im pružilo veću mogućnost da deo festivalskih gostiju privuku da vremenom postanu njihovi lojalni kupci.
Legalni destileri bi ostvarili najveću dobit
Valjalo bi napomenuti da bi na ovakvom festivalu najveću dobit imali proizvođači rakija koji bi mogli da na jedinstven način promovišu svoj brend, ali i da ukažu na to zašto treba kupovati legalnu rakiju. Organizovanje ovakve vrste festivala vredno je truda i zbog obima prodaje, kao i zbog prihoda koji bi se kasnije ostvarili.
Sigurno je da bi ozbiljno pripremljen festival legalne rakije privukao veliki broj kupaca i konzumenata iz zemlje i inostranstva, te da bi destileri u ovakvom profilu posetilaca mogli da pronađu svoj interes. Ovakav festival bio bi interesantnan i distributerima, koji bi na jednom mestu mogli da sagledaju celokupnu ponudu Srbije i da sklope godišnje ugovore sa pojedinim destilerima ili grupama destilera. Dalje bi destileri mogli legalnu rakiju da plasiraju preko svojih kanala distribucije u maloprodaju i ugostiteljske objekte.
Pored toga festival bi privukao i velik broj medija, koji bi izveštavao o jedinstvenom konceptu strogih pravila izlaganja, što bi potencijalno imalo dodatnu promociju učesnika, ali i uticalo na javno mnjenje da shvati kakav je problem nelegalna rakija, kolika je količina ovakve rakije na tržištu, ali i opasnost kakvu ona predstavlja za državu, ekonomiju i zdravlje stanovništva.