FESTIVALI RAKIJE Gde, kako i kome predstaviti rakiju

festivali rakije

Kroz analizu pojedinih festivala, pokušaćemo da vam odgovorima na neka od ovih pitanja i na taj način pokušamo da olakšamo destilerima odluku gde da izlažu svoje proizvode, da vlasnike i menadžere ugostiteljskih objekata kao velike kupce uputimo gde mogu da degustiraju i poruče najbolje rakije za svoje kafiće i restorane, ali i da potencijalne konzumente srpskih rakija usmerimo gde mogu da vide i probaju sve ono što novi trend modernih rakija nudi i da kroz razgovor sa destilerima razumeju zbog čega neke rakije imaju visoku cenu, a neke nisku i koji parametri utiče na to.

Lutanje na srpskom tržištu rakija nije od juče i ono traje već nekoliko godina, koliko živimo trend srpske rakije. Pokušavaju destileri, kojih je svakim danom sve više i koji traže svoje mesto na tržištu, na razne načine da promovišu svoju rakiju.

U tom lutanju i traženju pravog načina, nekako najbrži, ako izuzmemo zamku socijalnih medija, i najatraktivniji, ali i najprivlačniji su festivali rakija. Oni nude najbrži put do potencijalnog konzumenta i kupca, ali i interakciju i upoznavanje ciljne grupe sa prozvodom koji destiler nudi.

U zavisnosti gde i na koji način se organizuju festivali rakija, prisutni su razni posetioci-gosti i veoma je kompleksan odgovor na pitanje ko ustvari na ovakvim manifestacijama destilerima treba. Da li su to B2B gosti ili su to B2C gosti ili su to neki gosti do kojih destilerili ne mogu da dopru ili su to strani turisti ili ko zna ko već.

Često se destileri pitaju i gde da izlažu, misleći da su njihovi proizvodi suviše dobri za neku manifestaciju ili da ne odgovaraju nivou pojedine manifestacije ili festivala.

Puno je tu pitanja, koja često nemaju konkretan odgovor ili prosto otvaraju nova pitanja i pokreću nove teme i diskusije.

Bilo kako bilo, kroz analizu pojedinih festivala, pokušaćemo da vam odgovorima na neka od ovih pitanja i na taj način pokušamo da olakšamo destilerima odluku gde da izlažu svoje proizvode, da vlasnike i menadžere ugostiteljskih objekata kao velike kupce uputimo gde mogu da degustiraju i poruče najbolje rakije za svoje kafiće i restorane, ali i da potencijalne konzumente srpskih rakija usmerimo gde mogu da vide i probaju sve ono što novi trend modernih rakija nudi i da kroz razgovor sa destilerima razumeju zbog čega neke rakije imaju visoku cenu, a neke nisku i šta utiče na to.

Masovni festivali srpske rakije ili B2C festivali

Masovni festivali najboljih srpskih destilerija i najbolje srpske rakije nisu popularni kod „prve lige“ srpskih destilera iz nekoliko razloga, ali oni su mesto gde se najbolje ostvaruje interakcija između proizvođača i konzumenata. Kroz ovu interakciju najlakše se približava premium rakija širokom broju potencijalnih konzumenata, ali se i upoznaju sa onim što najbolje srpske destilerije nude. Takođe, na ovakvim mestima gosti iz raznih ciljnih grupa mogu da razumeju zbog čega neke rakije koštaju koliko koštaju i šta sve utiče na cenu rakije, ali i šta rakija više cene nudi.

Destileri, posebno oni koji se danas predstavljaju kao lideri srpskog tržišta, masovne festivale na premium pozicijama Beograda posmatraju kao seoske vašare i smatraju da njima tu nije mesto, što je kardinalna greška, a evo i zašto – Javna je tajna da je 80 odsto srpskog tržišta rakija u sivoj zoni i da velika većina građana Srbije rakiju posmatra kroz prizmu jakih alkoholnih pića koja se na pijacama prodaju pod nazivom rakija.

Ta pića koja koštaju oko 500 dinara za litar i koje velika većina potencijalnih konzumenata poistovećuje sa rakijama, najveći su problem vodećim srpskim destilerijama, jer konzumenti najčešće ne prave razliku između ovih kategorija proizvoda. Masovni festivali na premium pozicijama treba da edukuju široku grupu potencijalnih konzumenata i nauče ih da razlikuju rakije od jakih alkoholnih pića. Kada se široka grupa potencijalnih konzumenata edukuje, porašće svest kod njih čime će se povećati i tražnja za premium rakijama, što će opet dovesti do veće potražnje u ugostiteljskim objektima, ali i na prodajnim mestima u maloprodaji.

Doduše, na masovnim festivalima najbolje srpske rakije na premium pozicijama velikih gradova u Srbiji destileri pored edukacije, kroz interakciju sa potencijalnim konzumentima, rade i najbolji masovni B2C marketing i brending i svoje proizvode u realnom svetu predstavljaju stvarnom svetu, čime beže iz virtalnog sveta socijalnih medija koji samo vodi u samozavaravanje.

Festivali za velike velike kupce ili B2B festivali

B2B festivali, koji privlače, vodeće srpske destilerije, ali i one koje to nisu, u suštini ništa ne nude srpskim destilerima, bar za sada. Da budemo potpuno jasni, B2B festivali na razvijenim tržištima najbolja su mesta za upoznavanje vlasnika i menadžera ugostiteljskih objekata, ali i distributera sa jedne strane, sa ponudom specijalizovanih grana privrede i njihovih proizvoda. Ali u Srbiji to nije slučaj. Srbija je nažalost siromašno i nerazvijeno tržište, na kom ne vladaju tržini uslovi i zakoni koji su primenjivi na razvijenim tržištima.

B2B festivali služe da se u vrhunskom ambijentu, najčešće najluksuznijih hotelskih sala, predstavi ponuda, u ovom slučaju rakija, velikim kupcima i pokuša s njima u prijatnom ambijentu da se dogovori godišnja ili dugoročna saradnja.

U našoj zemlji, kada je reč o prodaji rakija, B2B festivali nemaju smisla, pre svega iz ugla ugostitelja i destilera i to samo iz jednog razloga. Ugostitelje masovno obilaze vlasnici destilerija i nude im rakiju često pod sumnjivim uslovima, odnosno zašto ne reći potpuno otvoreno – u najvećem broju slučaja rakiju bez akciznih markica i neadekvatno upakovanu. Takva rakija je mnogo niže cene u odnosu na legalnu rakija, ne edukovani gosti ne prepoznaju razliku, ugostitelji su zadovoljni jer ostvaruju veću razliku u ceni, a destileri trljaju ruke jer su prodali rakiju. Kada su stvari ovako postavljene, a nažalost jesu, B2B festivali gube smisao dok se zakonski ne uredi tržište.

Međutim, upravo tu se krije zamka i odgovor na pitanje zbog čega srpska premium rakija nije prepoznata kod konzumenata i zašto su još uvek pojedini spiriti daleko iznad plemenitih rakija kada je reč o potrošnji i zbog čega se mnogo više traže. Upravo ova činjenica otkriva da B2B festivali srpske rakije, bar za sada ne ostvaruju svoj cilj, odnosno ono zbog čega se i organizuju – da srpski destileri upoznaju ugostitelje sa svojim proizvodima i da se dogovori dugoročno snabdevanje restorana sa premium rakijama.

Postoji još nekoliko razloga zbog čega B2B festivali premium destilerija u našoj zemlji ne daju potreban efekat. Jedan od razloga je stalno poređenje tržišta vina i tržišta rakija, koja su dijametralno suprotna u svakom pogledu što srpski destileri nikako ne mogu ili ne žele da shvate.

Kuda i kako dalje u promociji srpske rakije

Kada bi se prevazišle sujete i Ego, koje su ruku na srce pristune i u svakom drugom esnafu, kada bi srpski destileri napravili neki istinski vid udruživanja, kada bi shvatili da srpska rakija, posebno ona super i ultra premium, nemaju ili imaju jako malo kupaca i konzumenata u Srbiji, kada bi fokus stavili na rakije koje su zaista potrebne našem tržištu, kada bi takve rakije ponudili ugostiteljima, kada bi se dogovorile da rakiju ugostiteljima prodaju isključivo sa akciznim markicama, kada  bi međusobno doneli interna akta koja definišu da se ugostiteljima ne prodaje nelegalna rakija, tada bi tržište prepoznalo srpsku rakiju u kategorijama koja se nudi – standard, premium, super premium i ultra premium.

Kada bi se stvorili ovi preduslovi, tada bi mogli da se stvore preduslovi za definisanje modela festivala koji su potrebni srpskim destilerima da bi ispromovisali i prodali svoju rakiju.

Do tada, ostaje da se nadamo da će pojedini entuzijasti, koji pokušavaju da pozitivne stvari iz razvijenih zemalja implementiraju u Srbiju i koji na sve načine traže načina da ispromovišu srpsku plemenitu rakiju, biti prepoznati i saslušani, ali i shvaćeni, a ne gledani sa nepoverenjem.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
U fokusu

Pratite nas

Poslednje objavljeno

Ostanite u kontaktu

Pretplatite se na naš newsletter

Obećavamo da Vam nećemo zatrpavati inbox nevažnim informacijama.