Dok Srbija ima preko hiljadu registrovanih destilerija od kojih tek stotinak zaista radi u savremenim uslovima uz decenijsku tradiciju, Kremen Distillery ima za cilj da se pozicionira u sam vrh ove nove generacije proizvođača. Naša Iskra nije samo još jedna rakija na polici, već to je simbol kako se uz mnogo strasti, znanja i hrabrosti vekovno nasleđe može redefinisati za savremenog, urbanog konzumenta – kažu u razgovoru za Spirit Style magazin Jovan i Nemanja, vlasnici Kremen Distillery
U moru kraft destilerija koje poslednjih godina niču po Srbiji, jedna mlada, urbana butik destilerija iz srca Šumadije uspela je da privuče posebnu pažnju. Reč je o Kremen Distillery i njenom brendu rakije Iskra, projektu iza koga stoje dva kuma, njihove porodice i ideja da se tradicionalno piće Balkana predstavi u sasvim novom svetlu. Njihova priča počinje nesvakidašnje – usred pandemije, kraj prastarog bakarnog kazana. Danas se nastavlja na gradskim festivalima i u koktel barovima.
Iskra u doba pandemije
Obojica potiču iz porodica gde je pečenje rakije generacijama tradicija, ali su želeli da tome pristupe sa svežom vizijom.
– “Gledali smo procvat craft pivara i gradskih destilerija širom sveta i pitali se zašto takav pokret ne bi zaživeo i u svetu rakije?” – priseća se Jovan.
Inspirisani inovacijama i beskompromisnim kvalitetom stranih kolega, uz savete bake Radovinke koja im je prenela tajne tradicionalnog zanata, skovali su poslovni plan. Ubrzo su pridobili porodicu, ali i druge partnere koji su poverovali u viziju pretvaranja iskonske rakije u premium urbani brend.
Kremen u Brezni
Prvi korak bio je odabir lokacije. Kremen Distillery pronašla je dom u selu Brezna, opština Gornji Milanovac, i to ne na bilo kom mestu, već u napuštenom zdanju nekadašnje zemljoradničke zadruge i doma kulture.
– “Umesto gradnje novog objekta na livadi, rešili smo da udahnemo život starim zidovima zadruge u našem selu i oživimo taj kraj koji je bio nadaleko poznat po kvalitetnom voću” – objašnjava Nemanja.
Оvaj potez nije bio samo sentimentalan, već obnovom brownfield lokacije očuvali su duh mesta i izbegli nepotrebnu gradnju, što se savršeno uklopilo u njihovu filozofiju održivosti. Kroz destileriju Kremen oni danas ne proizvode samo rakiju, već pomažu da se selo oživi, otkupom voća od lokalnih voćara, podsticanjem obnovе zapuštenih voćnjaka i zapošljavanjem komšija. Destilerija je postala mali epicentar zajednice, što je od početka bila misija osnivača.
Održivo u svakoj kapi
Od prvog dana, Kremen Distillery se pozicionirala kao zelena destilerija, što je potez koji ih izdvaja na domaćoj sceni.
– “Znali smo da kvalitetan proizvod danas mora biti i održiv. Održivost je više od trenda, to je deo našeg identiteta” – ističe Jovan dok nam predstavlja plan održivog razvoja destilerije.
Umesto kupovine novih hrastovih buradi, Iskra koristi pažljivo odabrana korišćena francuska hrastova burad koja su već odradila svoje u čuvenim italijanskim vinarijama. Ova praksa je prepoznata i u vodećim škotskim i japanskim destilerijama i nije samo ekološka, već doprinosi i kompleksnosti ukusa rakije. Bure u kome je odležalo vino daje rakiji suptilne note vanile, karamele i dima, dodajući na slojevitosti svakog gutljaja.
Digitalna Iskra
Osim inovacija u boci, destilerija prednjači i u digitalnom nastupu. Njihov napredni online shop omogućava ljubiteljima širom zemlje da lako dođu do boce omiljene rakije, ali prava posebnost je Iskra Loyalty program, verovatno prvi takve vrste na domaćoj sceni rakije.
– “Želeli smo da stvorimo zajednicu, ne samo prodaju. Da nagradimo kupce koji nam se vraćaju i da ih podstaknemo na održivo ponašanje” – objašnjava Jovan ideju lojalti šeme.
Program funkcioniše kroz dva virtuelna novčanika za registrovane članove: jedan koji vraća cashback posle svake kupovine, i drugi koji sakuplja Iskra coine – svojevrsne bodove lojalnosti koje možete zameniti za poklon pakete, popuste ili specijalne događaje.

Digitalna platforma Moja Iskra pruža članovima i druge pogodnosti: prvi saznaju za nove proizvode, dobijaju pozivnice za degustacije i ture kroz destileriju, pa čak i priliku da učestvuju u odabiru narednih ukusa (anketama o tome koju rakiju bi voleli da vide u ponudi).
Rakija Iskra govori jezikom grada
Iako nastaje u miru Šumadije, Iskra je od početka je zamišljena kao piće koje govori jezik savremenog grada.
– “Naša ambicija je da rakiju pozicioniramo rame uz rame sa premium viskijima i džinovima, na globalnoj sceni” – kaže Jovan.
Taj moderan, urbani pristup vidi se u svemu: od dizajna boce, preko komunikacije na mrežama, do nastupa na tržištu. Iskra rakija je stvorena za one koji cene autentičnost, prefinjenost i urbani duh, kažu nam osnivači, zbog čega se i trude da je plasiraju na posebna mesta: trendi koktel barove, fine-dining restorane i gradske manifestacije. Umesto tradicionalnog pristupa “jedna čašica uz meze“, Iskra se rado konzumira all-round piće uz sva jela i poslužuje u specijalizovanim rakijskim čašama, prateći svetske trendove u konzumaciji žestokih pića.
Iskra koja nastavlja da gori
Na kraju dana, priča o Iskri je priča o novoizgrađenom mostu između tradicije i budućnosti naše najpoznatije rakije. Dok Srbija ima preko hiljadu registrovanih destilerija od kojih tek stotinak zaista radi u savremenim uslovima uz decenijsku tradiciju, Kremen Distillery ima za cilj da se pozicionira u sam vrh ove nove generacije proizvođača. Njihova Iskra nije samo još jedna rakija na polici, već to je simbol kako se uz mnogo strasti, znanja i hrabrosti vekovno nasleđe može redefinisati za savremenog, urbanog konzumenta. U svakoj boci spaja se bakina tajna receptura i high-tech kolonski destilator lokalne proizvodnje (iste vrste koji se izvoze čak u škotske i irske destilerije). U svakom gutljaju oseća se i selo i grad, i stari hrast i nova energija.


