Kroz ovaj tekst, prilagođen onima koji žele da upoznaju srpski nacionalni brend, pokušaćemo da vam otkrijemo na koji način možete da prepoznate vrhunske destilerije, kojih je po mišljenju dobrih poznavalaca tržišta rakije u Srbiji oko 150 i koje na tržište plasiraju proverene visoko-kvalitetne rakije ujednačenog premium kvaliteta
Srbija je inostranim turistima sve zanimljivija destinacija, a posebno kada je reč o gastronomskoj ponudi gde se uz hranu nudi i domaća voćna rakija. Zato su avanturistima sve interesantnije destilerije u kojima se proizvode premium rakije, koje se po aromi, ukusu i mirisu bitno razlikuju od masovnih rakija srednje i niže cenovne kategorije. Naravno, uz to se i domaći potrošači sve češće raspituju gde je, kako je, od kog voća, i na koji način rakija proizvedena, s tim da im je bitno i iz koje destilerije dolazi. Ovo je naročito popularno u ekskluzivnim restoranima, ali i u klubovima u kojima se mladi konzumenti opredeljuju za premium rakiju. Stoga se sve češće može može čuti pitanje upućeno konobaru: „Koju rakiju preporučujete i iz koje destilerije ona dolazi?“.
Porodična tradicija uparena sa vrhunskom tehnologijom
U ovom tekstu pokušaćemo da vam otkrijemo na koji način možete da prepoznate kvalitetnu destileriju, kojih je po mišljenju dobrih poznavaoca tržišta oko 150, od oko hiljadu koliko ih je trenutno registrovano u Srbiji. Ono po čemu se vrhunske destilerije svakako razlikuju od ostalih proizvođača rakije jeste činjenica da vlasnici uvek insistiraju na priči o korenima porodične tradicije, s tim da tu tradicijonalnost uglavnom nadograđuju vrhunskom tehnologijom i inovacijama. Sem što ulažu u opremu, najčešće poseduju i sopstvene zasade voća koje gaje u kontrolisanim uslovima, a ukoliko nemaju plantaže, plodove nabavljaju od proverenih i pouzdanih proizvođača. U vrhunskim destilerijama za pripremu rakije koristi se voće prve klase, a berba se obavlja u punoj fiziološkoj zrelosti voća jer samo takav plod ima izraženu sortnu aromu. Tu su najčešće zaposleni i školovani, diplomirani tehnolozi koji vode računa o čitavom procesu proizvodnje, koji kreće od berbe, pranja i usitnjavanja voća, a strogo kontrolišu i kominu, dodavanje kvasca, fermentaciju, prevreli kljuk, destilaciju i na kraju paze destilat dok odležava. Naravno, bitan je i sam proces proizvodnje i stoga se ne štedi na novcu kada je u pitanju ulaganje u opremu odnosno kazane, burad, inox sudove… Zaposleni se konstantno edukuju i neretko posećuju domaće i međunarodne seminare, odnosno sajmove gde razmenjuju iskustva sa kolegama iz sveta i na taj način prate trendove i uvode inovacije u Srbiju. Takođe, često učestvuju na prestižnim internacionalnim takmičenjima spirita, odakle donose međunarodne nagrade i priznanja.
Kontrola kvaliteta preporučuje proizvod
Na sve ovo se nadovezuje i kontrola kvaliteta, pa se ceo proces proizvodnje obavlja u strogo kontrolisanim uslovima. Upravo zbog toga moraju da poseduju HACCP sistem za identifikaciju, ocenjivanje i kontrolu opasnosti od značaja za bezbednost hrane, a na to nadovezuju i ISO standard odnosno međunarodno priznate norme kojima se definišu pravila i smernice za kvalitet proizvodnje, krajnjeg proizvoda ili usluga. Stoga, vrhunske destilerije nikada neće dozvoliti da jedne godine proizvedu bolju, a sledeće rakiju lošijeg kvaliteta, već će se truditi da iz godine u godinu održe konstantan, odnosno poboljšaju kvalitet. Da bi sve to postigli vode računa i o odležavanju i zato nabavljaju sudove od najkvalitetnijih materijala. Ozbiljni proizvođači najčešće koriste inox posude u kojima određeno vreme odležavaju „bele“ rakije, ali i burad od hrastovog drveta gde mahom stari šljivovica i drugi voćni destilati koji podnose drvo. Zajedničko im je da svi ističu poreklo proizvoda, deklaraciju i imaju akciznu markicu.
Ambalaža prodaje brend
Oni neretko ulažu u u dizajn ambalaže, jer znaju da on igra veoma važnu ulogu u percepciji kompanije u očima konzumenata. Zato najčešće investiraju novac u atraktivnu ambalažu, ali i etiketu i vizual rakije, što doprinosi i povećanju popularnosti samog brenda koji postaje prepoznatljiv na tržištu i stoga ga kupci rado kupuju. Funkcionalnost takođe ima veoma važnu ulogu kod potrošača koji najčešće žele, pored kvalitetnog proizvoda i lepo i praktično pakovanje, koje će rado fotografisati i staviti na Instagram, te se hvaliti svojim odabirom rakije. Osim toga, praktično pakovanje je važno i iz drugih razloga, a to su transport i skladištenje.
Smislen marketing odaje vrhunsku destileriju
Marketing je presudan u plasiranju proizvoda i stoga vrhunske destilerije imaju prepoznatljive platforme i često online prodavnice na kojima kupci mogu da se informišu o istorijatu destilerije, procesu proizvodnje i naravno o tome koje etikete imaju u ponudi uz obavezne degustacione zabeleške i predloge uz koju hranu se koja vrsta rakije konzumira, kao i na kojoj temperaturi se pije. Vrhunske destilerije imaju i degustacione centre ili organizovane degustacije u destilerijima i shodno tome uvode rakijske turističke ture, kroz koje potencijalni konzumenti mogu na licu mesta da se upoznaju sa procesom proizvodnje, a kasnije i da degustiraju odnosno kupe rakiju, kao i uživaju u lokalnim specijalitetima. Mnogi organizuju i edukacije o rakiji, prisutni su dozirano na društvenim mrežama i najčešće se oglašavaju u specijalizovanim časopisima koji promovišu kulturu konzumacije spirita i gastronomiju.
Okrenute prema domaćem tržištu, ali željne izvoza
Smislen marketing i promocija rakija veoma su važni za vodeće srpske destilerije, jer na taj način upoznaju konzumente u Srbiji, ali i utiču da se o našoj premium rakiji govori na inostranim tržištima. Kada je reč o samoj promociji vrhunskih destilerija, a samim tim i premium rakija, država bi trebalo više da ulaže u ovu privrednu granu kako bi pomogla ozbiljnim proizvođačima i vrhunskim destilerijama u popularizaciji rakije, posebno kada je u pitanju izvoz na prestižna i bogata tržišta. Država bi trebala da stane iza najboljih srpskih destilerija, još više da subvencioniše i podrži ih u radu, ali i da umanji porez za nabavku opreme i uređaja, kao i da smanji akcize. Takođe kroz subvencije mogu da stimulišu proizvođače da ulažu i u bolju ambalažu i etikete, kako bi se srpska rakija konačno standardizovala i kako bi mogla da stane „rame uz rame“ sa kvalitetnim uvoznim spiritima.
Na ovaj način otvaraju se vrata i izvozu srpske premium rakije, što svaka vrhunska domaća destilerija želi i što trenutno radi u svojoj režiji. Upravo ovi pokušaji izvoza na zahtevna tržišta odaju najbolje srpske destilerije i preporučuju njihove rakije domaćim konzumentima, jer ukoliko neka rakija zadovoljava stroge kriterijume za izvoz, ona je podrazumevamo visoko-kvalitetna rakija.